تحقیقات بالینی بر روی یک روش درمانی جدید و فوری برای دیابت نوع 2 در ایالات متحده آغاز می شود

17ژانویه 2019- یک روش درمانی که در روز انجام، کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع 2 را بهبود می بخشد، در یک مطالعه ی آزمایشی در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هوستون(UTHealth)  مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دکتر Gutierrez و دکتر Thosani ، دو نفر از اولین پزشکان محققی هستند که برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی سیستمRevita که بمنظور کمک به بهبود قند خون بدون نیاز به داروهای اضافی طراحی شده است، در این مطالعه مشارکت می کنند.

 سیستم Revita، دستگاهی است که توسط یک متخصص گوارش برای بازسازی لایه ی مخاطی دوازدهه (DMR)  [1]  طراحی و در شرکت آمریکایی لابراتوارهای Fractyl ساخته شده است، تا پوشش قسمت فوقانی روده ی کوچک را اصلاح کند. این دستگاه شامل یک کنسول و یک کاتتر بالونی گرم است که از طریق دهان بیمار وارد دوازده می شود تا بتواند پوشش مخاطی آنرا بسوزاند. این کار سبب بازسازی مجدد پوشش دوزادهه می شود و بدین ترتیب سیگنالینگ هورمونی غیر طبیعی و جذب مواد مغذی را در دستگاه گوارش بیمار تصحیح می کند.

دکتر Gutierrez، پژوهشگر اصلی در هوستون و استاد بخش غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم در دانشکده پزشکی مک گاورن در UTHealth می گوید: مطالعات اخیر در مورد جراحی باریاتریک (لاغری) نشان داده است که جلوگیری از تماس مواد مغذی با سطح مخاطی دوازدهه منجر به اثراتی سریع و پایدار در افزایش حساسیت به انسولین می شود و DMR به منظور تقلید از اثرات متابولیسمی جراحی باریاتریک طراحی شده است.

دکتر Gutierrez گفت: نوسازی مخاط دوازدهه ممکن است توانایی بدن را برای پاسخ به قند تغییر داده و سلامت متابولیسمی را از طریق هدف قرار دادن مقاومت به انسولین،- که در آن سلول های عضله، کبد و چربی نمی توانند بخوبی از انسولین استفاده کنند-، اصلاح کند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC)، نزدیک به 30 میلیون آمریکایی، از جمله نزدیک به 3 میلیون نفر در تگزاس، اکنون به دیابت مبتلا هستند که 90 تا 95 درصد از این بیماران به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند.

دکتر Gutierrez گفت: از آنجایی که دیابت نوع 2 شایعترین شکل این بیماری است، توانایی درمان آن در همان روز انجام پروسیجر می تواند زندگی بسیاری از بیماران ما را تغییر دهد. درمانهای دارویی بسیاری هم اکنون در دسترس است، با این وجود اکثر بیماران قادر به کنترل قند خون خود نیستند. ما باید از راه حل های جایگزین به بهبود کنترل این بیماری استفاده کنیم، و من بسیار هیجان زده هستم که بخشی از این تحقیقات حیاتی می باشم.

کنترل ضعیف قند خون می تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، نوروپاتی و گلوکوم شود. براساس گزارش  CDC، دیابت همچنین منجر به قطع عضو غیرتروماتیک، نارسایی کلیوی و موارد جدید نابینایی در بزرگسالان می شود.

روش Revita DMR با هدف جلوگیری و یا حتی معکوس شدن پیشرفت بیماری برای بیماران مبتلا به دیابت و بیماریهای مرتبط  با آن طراحی شده است.

دکتر Thosani، پژوهشگر و استادیار بخش گاستروانترولوژی، هپاتولوژی و تغذیه در دانشکده ی پزشکیMcGovern ، گفت: مدیریت دیابت نوع 2 چالش برانگیز است، بخشی از این چالش به این دلیل است که ما قادر به درمان اساسی مکانیسم های این بیماری نیستیم. به جای افزودن داروهای بیشتر به رژیم دارویی بیمار، این مداخله پتانسیل کمک به بدن برای تنظیم گلوکز به صورت مؤثرتر را دارد.

این مطالعه به صورت تصادفی و شم - کنترل، انجام می شود به این معنی است که تنها بر روی برخی از شرکت کنندگان این روش درمانی انجام می گردد. UTHealth و چهار سایت دیگر در ایالات متحده در مجموع از 18 بیمار 28 تا 65 ساله ثبت نام خواهند کرد. برای واجد شرایط بودن افراد باید: حداقل 3 سال قبل دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده باشد، شاخص توده ی بدنی آنها بین 28 تا 40 کیلوگرم بر متر مربع و HbA1C  آنها از 7.5 تا 9.5 درصد باشد.

برای مطالعه ی فهرست کامل معیارهای ورود و یا عدم ورود، به ClinicalTrials.gov مراجعه کنید. اگر شما علاقه مند به ثبت نام در این مطالعه هستید، لطفا باPrithvi Patil  به شماره ی 713-500-6677 در آمریکا تماس بگیرید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-same-day-diabetes-treatment.html

 



[1]duodenal mucosal resurfacing (DMR)